Nagroda ZKP za zaslugi na polu edukacji muzycznej 2019
Nagroda Związku Kompozytorów Polskich za zasługi na polu edukacji muzycznej została powołana w 2015 roku przez Prezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich.
Uroczystość wręczenia Nagrody będzie miała miejsce w czasie 62. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w siedzibie Związku Kompozytorów Polskich przy Rynku Starego Miasta 27.
SŁAWOMIR STANISŁAW CZARNECKI urodził się w 1949. W latach 1969-74 odbył studia muzyczne z zakresu teorii i kompozycji w warszawskiej uczelni w klasie prof. P. Perkowskiego i R. Twardowskiego. W latach 1980-81, jako stypendysta rządu francuskiego, kontynuował studia u prof. Oliviera Messiaena w Paryżu.
Jest laureatem 17 konkursów kompozytorskich krajowych i zagranicznych. Za Symphonie concertante otrzymał w 1980 nagrodę miasta Darmstadt, a w 1997 nagrodę miasta Gdańsk za Hymnus Gedanensis na chór i orkiestrę z okazji 1000-lecia miasta. W tymże roku otrzymał także nagrodę stowarzyszenia ZAiKS za Hombark-concerto na skrzypce i orkiestrę kameralną.
Dotychczasowa twórczość kompozytora zgromadzona jest w 57 opusach, wśród których znajdują się utwory solowe, kameralne, symfoniczne i kantatowe.
Obok pracy twórczej zajmuje się też pedagogiką. Jest profesorem zwyczajnym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Za swoją działalność został uhonorowany Srebrnym Krzyżem Zasługi, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Medalem Gloria Artis klasy srebrnej i prezydenckim Złotym Medalem za Długoletnia Służbę.
Sezon 2017-2018 to jubileuszowy okres pracy twórczej i artystycznej. 50 lat temu powstała i została wykonana jego pierwsza kompozycja: Canzona da chiesa na skrzypce i organy, wykonana na Jasnej Górze w Częstochowie.
Obecny okres twórczości można określić jako należący do nurtu po-modernistycznego, gdzie tradycja jest istotnym czynnikiem kształtującym estetykę. Ważne jest poczucie piękna, które prowadzi do ogólnego dobra. Ważnym czynnikiem są inspiracje tradycyjnymi wartościami muzycznymi i kulturowymi, takimi jak: chorał gregoriański w utworach o charakterze religijnym (Msza Jasnogórska op.37, Hymny ku czci M.B. op.45) , czy muzyka narodowa i ludowa wutworach o charakterze świeckim (Hombark-concerto op.32, Concerto Lendinum op.44). We wszystkich tych utworach ideą kompozytora jest, aby, zarówno dla wykonawców jak i dla słuchaczy, słowa „fascynacja” czy „zauroczenie” pięknem muzycznym, pięknem dźwięku, nabrały szczególnego znaczenia.