ZKP
ZWIĄZEK KOMPOZYTORÓW POLSKICH
Rynek Starego Miasta 27, 00-272 Warszawa, tel. (+48 22) 831 17 41, 831 16 34, mail: zkp@zkp.org.pl

Musicology Today, t. 21 (2024) „Muzyka na peryferiach estetyki”

Na platformie Sciendo (De Gruyter) opublikowany został 21. tom anglojęzycznego czasopisma Musicology Today, wydawanego od 2004 roku przez Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Związek Kompozytorów Polskich. Dwanaście tekstów naukowych badaczy z Nigerii, Gruzji, Łotwy, Ukrainy, Słowacji oraz Polski można znaleźć w wolnym dostępie pod adresem: https://sciendo.com/issue/MUSO/21/1.

Najnowszy numer Musicology Today poświęcony jest formom komunikacji muzycznej, których celem jest realizowanie różnych funkcji nieestetycznych (tj. ekonomicznych, politycznych, społecznych i/lub terapeutycznych). Większość tekstów jest owocem Międzynarodowej Konferencji Interdyscyplinarnej Music on the Periphery of Aesthetics. Between Politics, Business, and Wellbeing (6-7 czerwca 2024), zorganizowanej przez Instytut Muzykologii (Wydział Kultury i Sztuki, Uniwersytet Warszawski) we współpracy z Wydziałem Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych (Uniwersytet Warszawski). Program konferencji  obejmował trzy główne obszary tematyczne: a) muzyka i polityka (tj. muzyka a wojna, muzyka w kampaniach politycznych, pieśni protestacyjne, muzyka w reżimach totalitarnych), b) muzyka i biznes (tj. muzyka w sonic branding i audiomarketingu, sztuczna inteligencja i muzyka) oraz c) muzyka i dobrostan (tj. muzyka w/ jako terapia zawodowa, ekologia akustyczna i dobrostan).

Znaczna część artykułów zawartych w tym numerze poświęcona jest „muzyce i polityce” z perspektywy współczesnej i historycznej, w tym obecnej wojny na Ukrainie (Iryna Tukova). Artykuły dotyczące problemów politycznych, napisane przez Katarzynę Naliwajek, Michała Ščepána, Mariusza Gradowskiego, Gvantsę Ghvinjilię, Michała Piekarskiego, Baibę Jaunslaviete, Charlesa Onomudo Aluede i Agathę Ngozi Abdullahi, są uzupełnione tekstami analizującymi różne aspekty „muzyki i dobrostanu”. Autorzy tych ostatnich (Joanna Surma, Sylwia Makomaska, Eka Chabashvili, Maya Virsaladze, Alexander Chokhonelidze i Joni Asitashvili) prezentują swoje tematy w kontekście współczesnych wyzwań.

Mamy nadzieję, że niniejszy numer Musicology Today zainicjuje dalszą dyskusję na temat różnych kwestii przedstawionych w tekstach i zapoczątkuje pogłębione badania międzynarodowe prowadzone w ramach wspólnych projektów interdyscyplinarnych.

Sylwia Makomaska, Redaktor Gościnny

Musicology Today

Volume 21 (2024): Issue 1 (December 2024)
Music on the Periphery of Aesthetics

  1. Sylwia Makomaska

Music on the Periphery of Aesthetics

  1. Iryna Tukova

Vox Humana of War: Ukrainian Art Music as a Mode of Resistance (2022–24)

  1. Katarzyna Naliwajek

Weaponized Songs: Pro-Putin and Other Totalitarian Musical Propaganda

  1. Charles Onomudo Aluede and Agatha Ngozi Abdullahi

Gendered Musicking Among the Ebira People of Kogi State, Nigeria

  1. Michal Ščepán

Music in the Year of Truth: A View on the Contribution of Selected Songs to National Unity during the Velvet Revolution in Slovakia

  1. Mariusz Gradowski

March ‘68 and Its Aftermath: in Polish Popular Music

  1. Gvantsa Ghvinjilia
    The Georgian Opera from the 1920s to the 1950s: A 'Mega Weapon' for Soviet Union's Ideology
  2. Michał Piekarski

A Polish Composer of Jewish Descent: in Interwar Lwów. Reflections on the National and Religious Identity of Józef Koffler

  1. Baiba Jaunslaviete
    Views of the Baltic German Press on the Traditions of Other Nationalities in Riga’s Music Life in the 1870s–1880s: The Influence of the Political Context
  2. Joanna Surma

Music Therapy in the Treatment: of People with Hearing Deficits: A Review of Selected Strategies

  1. Sylwia Makomaska

Chopin’s Music in the ‘Brand Theatre’: From Directed Stimulation to Shared Meaning

  1. Eka Chabashvili, Maya Maka Virsaladze, Alexander Chokhonelidze and Joni Asitashvili

How to Create an Ecocentric Environment through Musical Art: From Theory to Practice

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego

 MKIDN AKTUALNE 02.2024

Musicology Today, vol. 21 (2024) “Music on the Periphery of Aesthetics”

The 21st volume of the English-language journal Musicology Today, published since 2004 by the Institute of Musicology at the University of Warsaw and the Polish Composers' Union, has been released on the Sciendo platform (De Gruyter). Twelve scholarly articles by researchers from Nigeria, Georgia, Latvia, Ukraine, Slovakia, and Poland are available in open access at the following link: https://sciendo.com/issue/MUSO/21/1.

The present issue of Musicology Today is dedicated to forms of musical communication whose aim is to perform various non-aesthetic (i.e. economic, political, social and/or therapeutic) functions. Most of the texts are the fruit of the International Interdisciplinary Conference Music on the Periphery of Aesthetics. Between Politics, Business, and Wellbeing (6–7 June 2024), organised by the Institute of Musicology (Faculty of Culture and Art Studies, University of Warsaw) in partnership with the Faculty of Political Science and International Studies (University of Warsaw). The conference programme covered three main thematic areas: a) music and politics (i.e. music and war, music in political campaigns, protest songs, and music in totalitarian regimes), b) music and business (i.e. music in sonic branding and audiomarketing, artificial intelligence and music), and c) music and wellbeing (i.e. music in/as professional therapy, acoustic ecology, and wellbeing).

A major group of articles included in this issue deals with the subject of ‘music and politics’ as viewed from contemporary and historical perspectives, including the current war in Ukraine (Iryna Tukova). Papers on political problems, written by Katarzyna Naliwajek, Michal Ščepán, Mariusz Gradowski, Gvantsa Ghvinjilia, Michał Piekarski, Baiba Jaunslaviete, Charles Onomudo Aluede and Agatha Ngozi Abdullahi, are complemented by texts analysing various aspects of ‘music and wellbeing’. The authors of those latter (Joanna Surma, Sylwia Makomaska, Eka Chabashvili, Maya Virsaladze, Alexander Chokhonelidze, and Joni Asitashvili) present their topics in the context of contemporary challenges.

We hope that the present issue of Musicology Today will provoke further discussion on the various topics outlined in the texts and initiate in-depth international research conducted within joint interdisciplinary projects.

Sylwia Makomaska, Guest Editor

This publication has been co-financed by the Minister of Culture and National Heritage from the Culture Promotion Fund.
MKiDN aktualne angielskie 2024