TOM XVII (2019)
„POLSKI ROCZNIK MUZYKOLOGICZNY” t. XVII (2019)
„Polski Rocznik Muzykologiczny” 2019: Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji
W dziewięciu artykułach, będących pokłosiem 47. Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej ZKP, która odbyła się w dniach 25–27 października ubiegłego roku w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, zróżnicowana grupa autorów analizuje różne formy obecności muzyki przeszłości w kulturze wszystkich muzycznych epok oraz bada relacje muzyki do tradycji reprezentowanej przez rozmaite gatunki muzyczne, ośrodki i regiony czy grupy społeczne. Na tom składają się ponadto dwa artykuły dotyczące prowadzonych współcześnie w Polsce badań historyczno-muzycznych oraz komunikat zawierający uzupełnienia i poprawki do opublikowanego w „Polskim Roczniku Muzykologicznym” z 2012 roku artykułu (wraz z katalogiem) na temat gdańskiej tabulatury lutniowej D-B Danzig 4022 z początku XVII wieku. Osobną sekcję „Rocznika” tworzą dwa teksty (w języku angielskim) dotyczące historii Sekcji Muzykologów ZKP i najważniejszych zakresów jej 70-letniej działalności, które były prezentowane na konferencji pt. „Musicological Societies as Intermediaries between Society, Musical Life and Academia” zorganizowanej w listopadzie 2018 roku w Utrechcie z okazji 150-lecia istnienia holenderskiego Królewskiego Towarzystwa Historii Muzyki, najstarszego stowarzyszenia muzykologicznego na świecie.
Publikacja została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na promocję i upowszechnianie nauki na podstawie umowy 730 / P-DUN / 2019.
Od 2019 roku "Polski Rocznik Muzykologiczny" udostępniany jest pod nowym adresem strony internetowej: polskirocznikmuzykologiczny.pl.
TOM XVI (2018)
„POLSKI ROCZNIK MUZYKOLOGICZNY” t. XVI (2018)
„Muzyka i miasto”
Okładka/Cover
Spis treści/Contents
Od redakcji/From the Editor
Muzyka w mieście
Ewa Bielińska-Galas: Psalmodia w graduałach krakowskich i w Graduale Strigoniense na tle historycznych związków Krakowa i Ostrzyhomia
Dagmara Łopatowska-Romsvik: Początki najstarszych instytucji filharmonicznych w miastach Norwegii
Jolanta Szulakowska: Katowice — Miasto Kreatywne Muzyki UNESCO na przykładzie Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia”
Teresa Malecka: Fenomen Krakowskiej Szkoły Kompozytorskiej. Czy istnieje? Rekonesans
Muzyka i miasto w kontekstach interdyscyplinarnych
Agnieszka Draus: Marka Stachowskiego Campanae Cracovienses na 25 dzwonów krakowskich kościołów. Od audiosfery (także akustemologii) do kampanologii i z powrotem
Bartosz Barański: Dominanta i tonika w kompozycji miasta. Przestrzenne rozważania na tle analogii muzycznych
Mikołaj Rykowski: Miejski gust w świecie globalnej strategii manipulacyjnej
Katarzyna Babulewicz: Muzyczne wizerunki miasta w dziecięcych filmach animowanych wyprodukowanych w wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej w latach 1948–1983
Varia
Tomasz Tarnawczyk: Paradoksy polskiego socrealizmu muzycznego
Cindy Bylander: Interpreting Boundaries: The Reception of Electroacoustic Music in Poland 1958–1964
Krzysztof Bilica: W poszukiwaniu ukradzionego czasu
Julia Rutkowska: IX Symfonia Aleksandra Tansmana — sekrety partytury
Tom XV (2017)
„POLSKI ROCZNIK MUZYKOLOGICZNY” t. XV (2017)
„Muzyka i władza”
Okładka/Cover
Spis treści/Contents
Od redakcji/From the Editor
Muzyka i władza
Lisa Jakelski: Mobilizing Performers, Scores, and Avant‐Gardes: The Warsaw Autumn International Festival of Contemporary Music in the 1960s
Krzysztof Meyer: The Impact of the Cold War on the Polish School of Composition
Beata Bolesławska-Lewandowska: Zygmunt Mycielski na łamach paryskiej „Kultury”
Tomasz Nowak: Miejsce i rola muzyki tradycyjnej w kulturze PRL w świetle publikacji z lat 1947–1956
Anastasiya Niakrasava: Cenzura i „czarne listy” w muzyce popularnej Europy Środkowo‐Wschodniej. Studium na podstawie wybranych przykładów
Sylwia Makomaska: Antyutopia w praktyce... (?) Inżynieria akustyczna we współczesnej przestrzeni komercyjnej
Irena Bieńkowska: Listy muzyków Stanisława Mateusza Rzewuskiego (1662–1728) do Giovanniego Antonia Ricieriego
Grzegorz Kubies: Rogi šôp̄ār w opowiadaniu biblijnym o zajęciu Jerycha
Mieczysław Tomaszewski: Narracja dzieła muzycznego jawna i domyślna, poufna i tajemna
Varia
Krzysztof Bilica: Melos polski nad Dunajem. Klauzule sarmackie i kadencja polska w XIX‐wiecznej muzyce obszaru niemieckojęzycznego
wersja multimedialna TUTAJ
Janusz Musialik: Bydgoska wytwórnia fisharmonii M. Wybrański i S‐ka
Maria Magdalena Kominek-Karolak: Niespełnione doświadczenie muzyki
Komunikaty
Edward Boniecki: Rodzina Emanuela Kani. Notatki do biografii pianisty i kompozytora