ZKP
ZWIĄZEK KOMPOZYTORÓW POLSKICH
Rynek Starego Miasta 27, 00-272 Warszawa, tel. (+48 22) 831 17 41, 831 16 34, mail: zkp@zkp.org.pl

Dnia 10 marca 2025 Jury w składzie: Jury w składzie: Marek Chołoniewski (przewodniczący) Marcel Chyrzyński, Mieczysław Kominek, Violetta Przech oraz Mateusz Ryczek przyznało Doroczne Nagrody Związku Kompozytorów Polskich 2025.
Laureatami Nagród zostali:

Szymon Bywalec – za wybitne osiągnięcia jako dyrygenta i promotora muzyki współczesnej oraz pełną zaangażowania działalność motywującą kompozytorów do pracy twórczej.

Paweł Hendrich – za wybitne osiągnięcia kompozytorskie oraz prowadzenie od roku 2016 festiwalu Musica Polonica Nova, ważnego wydarzenia stymulującego rodzimą twórczość kompozytorską.

Małgorzata Woźna-Stankiewicz – za całokształt naukowego dorobku muzykologicznego, ze szczególnym uwzględnieniem badań polsko-francuskich relacji muzycznych oraz kultury muzycznej historycznej Małopolski.

Doroczna Nagroda Związku Kompozytorów Polskich przyznawana jest od 1949 roku – do 1991 roku dla uhonorowania twórców i odtwórców za ich wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki, a od 1991 roku – "polskim kompozytorom, wykonawcom, muzykologom, pedagogom i organizatorom życia muzycznego za wybitne osiągnięcia". 

Uroczyste wręczenie nagród planowane jest we wrześniu br. podczas 68. Festiwalu Warszawska Jesień.

SZYMON BYWALEC ukończył z wyróżnieniem dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. Jana Wincentego Hawela w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W latach 2006-2013 był dyrektorem artystycznym Akademickiej Orkiestry Symfonicznej współpracując jako asystent dyrygenta zarówno orkiestry akademickiej jak i NOSPR m.in. z: Gabrielem Chmurą, Paulem McCreeshem), Jackiem Kaspszykiem, Krzysztofem Pendereckim, François-Xavierem Rothem, Arturo Tamayo, Takuo Yuasa (. Jest także absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie oboju prof. Jerzego Kotyczki.

Jako stypendysta sieneńskiej Accademia Musicale Chigiana doskonalił swój warsztat dyrygencki pod kierunkiem G. Gelmettiego i L. Zagroska. Brał udział w kursach mistrzowskich dla dyrygentów, prowadzonych m.in. przez G. Chmurę, K. Masura, Z. Peskó, P. Bouleza. Uzyskał I nagrodę w II Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów w Białymstoku (1998) oraz dwie nagrody pozaregulaminowe w VI Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Jako dyrygent symfoniczno-operowy występował na estradach Polski, Europy i Azji, m.in. w wiedeńskim Konzerthaus (dwukrotnie) w lipskim Gewandhaus oraz na różnych estradach m.in. Francji, Niemiec, Danii, Norwegii, Słowacji, Korei Południowej, Chin, Kirgistanu, Rumunii, Belgii.

Współpracował m.in. z Rumuńską Narodową Orkiestrą Radiową, Słowacką Filharmonią Narodową, Camerata Strumentale „Città di Prato”, Ensemble Orchestral Contemporain, Melos Ethos Ensemble, Orkiestrą Sinfonią Varsovią i wieloma innymi orkiestrami filharmonicznymi i kameralnymi w Polsce i za granicą. Regularnie współpracuje z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach. Jest dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Orkiestry Muzyki Nowej, którą prowadził podczas licznych festiwali takich jak: Warszawska Jesień, Melos-Ethos w Bratysławie, Beijing Modern w Pekinie, Hindsgavl Festival i Klang Festival w Danii, promując na estradach świata współczesną muzykę polską i śląską, za co m.in. otrzymał w 2014 roku honorową nagrodę Związku Kompozytorów Polskich.

Ma w swym dorobku wiele światowych i  polskich prawykonań. Nagrania dokonane z różnymi orkiestrami trzykrotnie były rekomendowane na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO (2007, 2009, 2010) zdobywały również inne nagrody fonograficzne, jak: Pizzicato Supersonic Award (2009) czy „Lyt til Nyt” P2 Pris (2013). W 2016 ukazała się płyta CD nagrana wraz z OMN i włoskim klarnecistą Michele Marellim dla firmy DECCA.

Od 2014 prowadzi cykl koncertów Orkiestry Muzyki Nowej w siedzibie NOSPRu w Katowicach, w ramach którego wykonane zostały utwory najwybitniejszych kompozytorów zarówno polskich, jak i zagranicznych.

W latach 2023-2024 prowadził Międzynarodowe Kursy Muzyki Współczesnej w Boswil/Lucerna (Szwajcaria).

Od 2011 jest członkiem Komisji Programowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, a w latach 2013-2016 był dyrektorem artystycznym festiwalu „Musica Polonica Nova”.

W Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach prowadzi klasę dyrygentury symfoniczno-operowej. W czerwcu 2024 roku uzyskał tytuł profesora sztuki.

PAWEŁ HENDRICH urodził się w 1979 we Wrocławiu. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Inżynieryjno-Ekonomicznym Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Kompozycję studiował w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu (klasa prof. Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil) oraz  w Hochschule für Musik w Kolonii (klasa Yorka Höllera).

Jego utwory były wykonywane na koncertach i festiwalach w Polsce, Niemczech, Austrii, Szwecji, Norwegii, Hiszpanii, Portugalii, Czechach, Turcji, Estonii, Rosji, Japonii, Chinach i  USA, na Węgrzech, Malcie, Litwie, Łotwie i Słowacji.

Były zamawiane m.in. przez: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień (Ensemble Musikfabrik, Basel Sinfonietta, Orkiestra Filharmonii Narodowej), Filharmonię Narodową, NOSPR, Deutschlandfunk (Kwartludium), Goethe-Institut, BHF-BANK Stiftung i Ensemble Modern, Miasto Wrocław (NOSPR), Instytut Polski w Madrycie (PluralEnsemble), Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Orkiestrę Muzyki Nowej, Chain Ensemble, The Forbidden City Chamber Orchestra, Narodowe Forum Muzyki (Lutosławski Quartet, LutosAir Quintet, NFM Trio Smyczkowe Leopoldinum, Studio Dan), Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Kompozytorów Polskich (Pablostrom, Orkest De Ereprijs).

Od kilkunastu lat programuje w środowisku Max. Razem z Cezarym Duchnowskim i Sławomirem Kupczakiem tworzy trio Phonos ek Mechanes wykonujące muzykę elektroakustyczną na żywo. Do tej pory zespół występował na festiwalach muzyki improwizowanej, współczesnej i elektroakustycznej oraz na koncertach w Polsce i zagranicą.

Nakładem wydawnictwa DUX w 2010 r. ukazała się monograficzna płyta Pawła Hendricha „Chamber Works”, a w 2017 płyta „Metaforma”. Z kolei w 2012 wydana została debiutancka płyta „C+-” tria Phonos ek Mechanes (Bôłt Records). Ponadto utwory kompozytora ukazały się też na kilkunastu innych CD.

MAŁGORZATA WOŹNA-STANKIEWICZ – prof. dr hab., muzykolog, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego w 1973 roku i uczestniczka kursu  w klasie analizy muzycznej Oliviera Messiaena w Paryskim Konserwatorium, w semestrze letnim roku akademickiego 1977/78, profesor emerytowany w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie nadal  w latach 2019-2024 prowadziła wykłady z estetyki muzycznej.  Promotor 6  prac doktorskich,  89 prac magisterskich i 12 licencjackich. Publikacje naukowe dotyczą  przede wszystkim kultury muzycznej XIX wieku, twórczości Oliviera Messiaena, recepcji muzyki francuskiej w  Polsce oraz historii krakowskiego ośrodka muzykologicznego. Zainteresowania kulturą XIX w. rozpoczęła od zagadnień publicystyki muzycznej (monografia Jana Kleczyńskiego, wyd. 1976). Następnie skupiła się na nie podejmowanych w danym czasie w Polsce kwestiach dotyczących twórczości  i aktywności naukowej oraz artystycznej takich postaci jak  M. Lussy (1980), K. Libelt (1989, 1995), I. J. Paderewski (1991, 1998, 2022),  A. Didur (1994, 1995), O. M. Żukowski (2009) oraz osób związanych z Krakowem: J. Kremer (1995, 2007), Z. Jachimecki (2007-2024), J. N. Hock (2011, 2020), J. Reiss (2013, 2018), H. Opieński (2021), W. Żeleński (2019, 2021, 2022). Twórczości O. Messiaena  dotyczą niepublikowana praca doktorska pt. Rytm Oliviera Messiaena (1982) oraz szereg artykułów wydanych w latach 1978-2001, natomiast zagadnieniom recepcji dwie książki pt. Muzyka francuska w Polsce w II połowie XIX wieku. Analiza dokumentów jako podstawa źródłowa do badań nad recepcją (Kraków 1999); Recepcja muzyki francuskiej w Polsce w II połowie XIX wieku w kontekście idei estetycznych epoki (Kraków 2003). Ponadto jest autorką  cyklu rozmów z Krystyną Moszumańską-Nazar pt. Lwowskie geny osobowości twórczej (Kraków 2007), redaktorem i współautorem monografii zbiorowych, m.in.  Almanach muzykologii krakowskiej: 1911-2011 (Kraków 2016), Ferdynand Hoesick junior. Studia (Kraków 2020). Od 1978 roku należy do sekcji muzykologów ZKP, była członkiem Komisji Kwalifikacyjnej (2007-2008, 2015-2021) i członkiem jury Konkursu o Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta (2007-2010, 2015-2021), członkiem Komitetu Nauk o Sztuce PAN (2007-2011, 2022-2023),  Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów Naukowych (2013-2020).