ZWIĄZEK KOMPOZYTORÓW POLSKICH

Rynek Starego Miasta 27, 00-272 Warszawa, tel. (+48 22) 831 17 41, 831 16 34, faks 887 40 52, mail:zkp@zkp.org.pl

Doroczne Nagrody ZKP 2024 już przyznane!

Dnia 9 maja 2024 Jury w składzie: Krzysztof Baculewski (przewodniczący), Agnieszka Draus, Monika Kędziora, Mieczysław Kominek oraz Jerzy Stankiewicz, przyznało Doroczne Nagrody Związku Kompozytorów Polskich 2024.
Laureatami Nagród zostali:

Marcel Chyrzyński – za wybitną twórczość kompozytorską uznaną w środowiskach muzycznych w Europie, Azji i obu Amerykach; za dyrekcję artystyczną i organizacyjną Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów oraz za wieloletnią działalność i koleżeńską postawę w Związku Kompozytorów Polskich.
Katarzyna Dadak-Kozicka – za wieloletnią inspirację środowiska muzykologicznego i kompozytorskiego do wspólnych działań na rzecz muzyki polskiej w kraju i za granicą, rekonstrukcję dziejów Związku Kompozytorów Polskich w książce „Obrońcy dobra powierzonego", odnowienie związkowych czasopism naukowych: „Polskiego Rocznika Muzykologicznego" i „Musicology Today".
Violetta Przech – za fundamentalną monografię życia i twórczości Zbigniewa Bargielskiego, której poświęciła wiele lat pracy i swego życia zawodowego.


Doroczna Nagroda Związku Kompozytorów Polskich przyznawana jest od 1949 roku – do 1991 roku dla uhonorowania twórców i odtwórców za ich wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki, a od 1991 roku – "polskim kompozytorom, wykonawcom, muzykologom, pedagogom i organizatorom życia muzycznego za wybitne osiągnięcia". 

Uroczyste wręczenie nagród planowane jest we wrześniu br. podczas 67. Festiwalu Warszawska Jesień.

MARCEL CHYRZYŃSKI ukończył z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną w klasie kompozycji prof. Marka Stachowskiego w 1995. Studiował instrumentację u prof. Krzysztofa Pendereckiego oraz muzykę komputerową u prof. Marka Chołoniewskiego, a także amerykańskich stypendystów Fulbrighta: Richarda Boulangera, Cindy McTee i Rodneya Oaksa. Swój warsztat kompozytorski doskonalił na wielu kursach kompozytorskich w kraju i za granicą, pracując pod kierunkiem takich kompozytorów jak m.in.: Paul Patterson, Sylvano Bussotti, Claude Lefebvre, Joji Yuasa, Bogusław Schaeffer, Lidia Zielińska oraz Hanna Kulenty.    

W 1998 uzyskał tytuł doktora z zakresu kompozycji, a w 2010 stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych. W latach 2014–19 był dyrektorem Instytutu Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Od grudnia 2020 zatrudniony jest na stanowisku profesora w macierzystej uczelni. 22 lutego 2021 prezydent RP nadał mu tytuł profesora.
Gościnnie wykładał na uczelniach w Meksyku, Republice Południowej Afryki, Korei Południowej, Słowacji, Stanach Zjednoczonych, we Włoszech i w Polsce, jak również podczas międzynarodowych kursów kompozytorskich w Takefu w Japonii oraz Seoul International Music Festival w  Korei Płd.  

Uzyskał nagrody w wielu konkursach kompozytorskich, m.in. I nagrodę w Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie (1997) za utwór Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria. Haiku No. 3 na flet solo otrzymało wyróżnienie w konkursie The National Flute Association (USA) w kategorii Newly Published Music Competition w 2021. Jego utwory wykonywane były w większości krajów europejskich oraz w Gruzji, Armenii, Iranie, Japonii, Korei Płd., Chinach, Tajlandii, Australii, Nowej Zelandii, RPA, Meksyku, Brazylii, Panamie, USA oraz Kanadzie.  

Kompozycje Chyrzyńskiego wydawane są przez PWM i Edition Ferrimontana – Frankfurt, ukazały się na 24 płytach kompaktowych (DUX, ZPR Records, Acte Préalable, Instytut Sztuki, PWM-DUX, Polskie Radio, AM w Krakowie, Phasma-Music, PGMaudio, PWM Edition, Orpheus Classical i Requiem Records) oraz prezentowane były przez TVP i koreańską KBS, a także radiofonie w Polsce, Wielkiej Brytanii, Holandii, Niemczech, Finlandii, Estonii i Australii.

www.chyrzynski.com

KATARZYNA DADAK-KOZICKA – etnomuzykolog; ur. 1 stycznia 1944, Kazimierza Wielka. W latach 1965-1970 odbyła studia w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego zakończone pracą magisterską o mongolskich śpiewach tradycyjnych. Od 1970 do 1978 była asystentem w Instytucie Muzykologii, gdzie prowadziła wykłady z etnomuzykologii i historii muzyki. W 1979 otrzymała doktorat na podstawie pracy Słowiańskie pieśni żniwne. Próba typologii muzycznej. W latach 1978-2003 prowadziła wykłady z zakresu folkloru, historii muzyki i technologii pracy naukowej w Akademii Muzycznej w Warszawie, najpierw jako asystent, następnie adiunkt i od 1998 profesor. W 1985 uzupełniała kwalifikacje w Międzynarodowym Instytucie Zoltana Kodálya w Kecskemét na Węgrzech. Od 1986 do 2002 pracowała także w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, gdzie w 1997 uzyskała stopień doktora habilitowanego na podstawie pracy Folklor sztuką życia. U źródeł antropologii muzyki.W latach 1988-90 prowadziła – jako kierownik tematu Tradycja ludowa i narodowa a procesy edukacyjne, wchodzącego w skład tematu resortowego Edukacja muzyczna w Polsce – badania dotyczące rozumienia muzyki, znajomości tradycji i postaw wobec muzyki w 22 wybranych szkołach Polski. Wyniki badań zostały zaprezentowane m.in podczas VII European Seminar in Ethnomusicology w Berlinie w 1990. Zajmując się teorią edukacji muzycznej jest zaangażowana w adaptację metody wychowania muzycznego Kodálya do polskich warunków, do 1988 wykłada na Polsko-Węgierskich Seminariach Kodályowskich dla studentów uczelni muzycznych i nauczycieli. W latach 2002-2003 była kierownikiem Studium Zoltana Kodálya w Akademii Muzycznej w Warszawie i zorganizowała Polsko-Węgierskie Seminarium Kodályowskie w Cieszynie połączone z Międzynarodową Konferencją w 120-lecie urodzin Zoltana Kodálya i Karola Szymanowskiego. Od 2003 wykłada propedeutykę folkloru, historię muzyki, formy oraz prowadzi prace magisterskie i doktorskie na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Była recenzentem jednej pracy habilitacyjnej, 4 doktorskich i 21 magisterskich.

Brała udział w pracach jury Konkursu Związku Kompozytorów Polskich im. ks. prof. Hieronima Feichta dla młodych muzykologów oraz festiwali folklorystycznych w Węgorzewie i Płocku.

Katarzyna Dadak-Kozicka od 1988 do 2003 roku pełniła funkcję wiceprzewodniczącej, a od 2003 jest przewodniczącą Koła Kodályowskiego Polskiej Sekcji ISME. W latach 1997-2001 i 2003-2011, jako przewodnicząca Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, organizowała coroczne Ogólnopolskie Konferencje Muzykologiczne ZKP. Od 2001 do 2003 była Sekretarzem Generalnym ZKP.

Została odznaczona przez Rząd Węgierski Medalem Zoltana Kodálya za prace nad polską adaptacją koncepcji Kodálya (1982) oraz Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2002).

VIOLETTA PRZECH – prof. dr hab. (teoretyk muzyki, muzykolog). Absolwentka Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (dyplom z wyróżnieniem). Doktoryzowała się na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu (Zakład Muzykologii Instytutu Historii Sztuki), habilitację uzyskała na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Od roku 2021 jest profesorem tytularnym. W latach 2005-2012 pełniła funkcję dziekana Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w latach 2012-2020 – prodziekana tegoż Wydziału. Z jej inicjatywy powołano kierunek Reżyserii Dźwięku. Równolegle od 2012 roku pełni funkcję redaktora naczelnego Wydawnictwa Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Ponadto jest członkiem zarządu krajowego Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, w latach 2019-2013 była jurorem Konkursu o Nagrodę ks. Prof. Hieronima Feichta, jest członkiem Polskiego Towarzystwa Analizy Muzycznej, w roku 2022 była członkiem Kapituły Międzynarodowego Konkursu “Muzyczne Orły”, jest członkiem Kapituły Nagród i Stypendiów Naukowych przy Prezydencie Miasta Bydgoszczy, w roku 2022 powołana została przez Ministra Edukacji i Nauki do pełnienia funkcji eksperta Komisji Ewaluacji.
W obszarze jej zainteresowań naukowych pozostaje muzyka XX i XXI wieku, zwłaszcza polska, a także zagadnienia formy muzycznej i analizy muzycznej. Systematycznie uczestniczy w konferencjach naukowych w kraju i za granicą. Zapraszana jest przez uczelnie do wygłaszania wykładów monograficznych. Materialnym śladem jej aktywności naukowej są publikacje w języku polskim i angielskim (wydane również za granicą), w tym kilkadziesiąt artykułów oraz dwie obszerne monografie: W labiryncie wyobraźni. Zbigniew Bargielski – twórca i dzieło (Musica Iagellonica i Wyd. AMFN 2022), Polska twórczość na fortepian solo 1956-1985. Nowatorskie kierunki i techniki (Wyd. BTN i Wyd. AMFN 2004), a także: Katalog tematyczny utworów Ryszarda Kwiatkowskiego (Wyd. AMFN 2005), Katalog tematyczny utworów Zbigniewa Bargielskiego (współautorstwo, Wyd. AMFN 2012).
Pracę naukową łączy z działalnością dydaktyczną i recenzencką (recenzje w postępowaniach o nadanie stopnia doktora, doktora habilitowanego, tytułu profesora oraz recenzje wydawnicze). W roku 2014 uhonorowana została Medalem Prezydenta Miasta Bydgoszczy „za twórcze działania na rzecz rozwoju Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz działalność badawczą”, w roku 2021 oraz 2022 nagrodą Prezydenta Miasta Bydgoszczy. W 2023 roku natomiast nagrodą Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Również w 2023 uzyskała statuetkę muzycznego orła w III Międzynarodowym Konkursie "Muzyczne Orły" w Łodzi w kategorii „publikacja naukowa i popularnonaukowa”. Kilkukrotnie otrzymała nagrodę rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.