ZWIĄZEK KOMPOZYTORÓW POLSKICH

Rynek Starego Miasta 27, 00-272 Warszawa, tel. (+48 22) 831 17 41, 831 16 34, faks 887 40 52, mail:zkp@zkp.org.pl

63. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda rozstrzygnięty!

W dniu 10 czerwca 2022 odbył się koncert finałowy 63. Konkursu, po którym odbyło się zebranie Jury w składzie: Agata Zubel (przewodnicząca), Krzysztof Baculewski, Katarzyna Kwiecień-Długosz, Jadwiga Rappé i Wojciech Ziemowit Zych.

Po wysłuchaniu koncertu prezentującego utwory:

Hidden monologues na mezzosopran i kwartet smyczkowy, godło Andromeda
SHAKESPEARE-MONOLOGUES
na sopran i kwartet smyczkowy, godło Tnemnorivne
Opiewaj
na mezzosopran i kwartet smyczkowy, godło Palimpsest5991
16087
na sopran i kwartet smyczkowy, godło Geralimos
Augmented. Diminished
na baryton i kwartet smyczkowy, godło Heterolepsis

Jury postanowiło, co następuje:

Nagrodę Główną im. Tadeusza Bairda  podzielić w następujący sposób, przyznając:
I nagrodę utworowi Hidden monologues, godło Andromeda
III nagrodę utworowi 16087, godło Geralimos (II nagrody nie przyznano)

oraz dwa wyróżnienia utworom:

SHAKESPEARE-MONOLOGUES, godło Tnemnorivne
Opiewaj
, godło Palimpsest5991

Po otwarciu kopert okazało się, że autorami nagrodzonych utworów są:

Hubert Gabriel Żmudzki Hidden monologues
Przemysław Pacek – 16807
Bartosz Witkowski –
SHAKESPEARE-MONOLOGUES
Michał Dorman – Opiewaj

Uroczystość wręczenia laureatom dyplomów odbędzie się podczas 65. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

BIOGRAMY LAUREATÓW

HUBERT GABRIEL ŻMUDZKI – kompozytor i pianista urodzony 15 czerwca 1997 roku w Więcborku. W 2021 roku ukończył studia magisterskie z oceną celującą na wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii i Edukacji Muzycznej w Akademii Muzycznej
im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie kompozycji prof. zw. dr hab. Eugeniusza Knapika. Do 2016 roku uczęszczał do Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy, w klasie fortepianu mgr Adama Zoka. Swoje pierwsze kroki w sztuce kompozycji doskonalił wówczas pod opieką jednego z najwybitniejszych kompozytorów młodego pokolenia, dr Marcina Gumieli.
Jako kompozytor i pianista został nagrodzony m.in. II. Nagrodą w 62. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Kanczendzongę na cztery trąbki, III. Nagrodą na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Henryka Mikołaja Góreckiego za Je est un autre na chór mieszany a cappella do słów Arthura Rimbauda, I. oraz II. Nagrodą na II. i III. Młodzieżowym Konkursie Kompozytorskim im. Marka Jasińskiego w Bydgoszczy za In Paradisum na chór mieszany a cappella, Between the hammer and sickle na wiolonczelę i fortepian oraz II. Nagrodą na Międzyuczelnianych Konfrontacjach Fortepianu
Alternatywnego w Krakowie.
Jego utwory wykonywane były w kraju i za granicą m.in. podczas festiwalu Brand New Music w Katowicach, czy na VII. Ogólnopolskim Konkursie Pieśni Pasyjnej w Bydgoszczy.
Brał udział w licznych kursach kompozytorskich m.in w ramach 63. Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" oraz w Międzynarodowym Kursie Kompozytorskim Synthetis 2021 w Radziejowicach. Doskonalił się pod okiem kompozytorów takich jak Pēteris Vasks, Mark Andre, Ivan Fedele, Justė Janulytė, Ondřej Adámek, Paweł Mykietyn, Zygmunt Krauze, Krzysztof Knittel czy Zbigniew Bargielski.
Utwory Huberta Gabriela Żmudzkiego cechuje wyjątkowo rozbudowana harmonika oraz towarzysząca jej gęsta, polifoniczna faktura. Emocjonalność oraz hipnotyczność jego kompozycji stanowią o ujęciu jego muzyki w duchu metafizycznego mistycyzmu i symbolizmu. Tworzy w nurcie muzyki mikrotonowej, post-sonoryzmu i spektralizmu.

PRZEMYSŁAW PACEK jest absolwentem Szkoły Muzycznej I i II st. im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie w klasie kompozycji mgr Teresy Białas oraz w klasie skrzypiec mgr Barbary Filipiak-Łobodzińskiej. Od 2019 r. studiuje na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji dra hab. Aleksandra Kościowa oraz równolegle w klasie skrzypiec ad. dr hab. Agnieszki Maruchy. Działa jako wiceprezes koła naukowo-artystycznego działającego przy Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki. Przemysław stara się łączyć działalność kompozytorską, wykonawczą i organizatorską. Jest laureatem konkursów kompozytorskich takich jak:

  • 8th Emerging Composers Competition w Nowym Jorku,
  • V Konkurs Kompozytorski dla Młodzieży Moja (mi)nuta w Łodzi,
  • XX Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski UFM w Warszawie,
  • IV Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski im. P. Perkowskiego w Toruniu.

Jako skrzypek zdobywał nagrody na konkursach i festiwalach w Krakowie, Lublinie, Gdyni, Zamościu czy Jaworze. Oprócz tego był wielokrotnym stypendystą m.in. Prezydenta Miasta Lublin, Miasta Stołecznego Warszawy, Samorządu Województwa Mazowieckiego i ZAiKSu. Pasjonat łyżwiarstwa, książek i gier planszowych.

BARTOSZ WITKOWSKI – urodzony 12 maja 1998 roku w Rzeszowie.
Absolwent Zespołu Szkół Muzycznych nr 2 im. Wojciecha Kilara w Rzeszowie w klasie fortepianu Żanny Parchomowskiej. Obecnie student kompozycji w klasie prof. Eugeniusza Knapika w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Bartosz Witkowski był w latach 2011-2017 podopiecznym i stypendystą Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.
Bierze czynny udział w koncertach organizowanych przez Koło Naukowe Kompozytorów,
Dyrygentów i Teoretyków Muzyki w katowickiej akademii, podczas których zostały prawykonane jego Zwei Rilke-Vocalisen na sopran i fortepian, Set in motion na klarnet, waltornię i altówkę, Jak ostro całowany tasak na flet solo, Jestem… do słów H. Poświatowskiej na sopran i fortepian, Przyjęcie na chór a cappella do słów J. Dehnela, I część Symfonii nr 1 „Rok 2019”, cykl Obrazków, II Sonata fortepianowa oraz …torn between…
W ramach festiwalu Brand New Music w grudniu 2018 r. soliści Orkiestry Muzyki Nowej wykonali jego Mahlerianę na flet piccolo, klarnet basowy, dzwony rurowe, klawesyn i wiolonczelę.
W 2018 r. jego utwór Im Namen… został zakwalifikowany do III edycji programu Muzyka Naszych Czasów.
Za Kindertotenlieder otrzymał II nagrodę na XXVII Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku (2019), za es gab stille Sätze także II nagrodę na XXVIII edycji tego konkursu (2020), a za Drüben. Po tamtej stronie I nagrodę na XXIX edycji (2021). Za too obvious otrzymał wyróżnienie na Konkursie Kompozytorskim „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu 2.1” w Stalowej Woli (2021).
Jego utwory były wykonywane w Polsce i zagranicą, m.in. na Skalholt Summer Concerts na Islandii (2018).
W swojej twórczości stara się ironicznie łączyć dawne środki, elementy dawnych systemów tonalnych wraz z osiągnięciami kolorystycznymi różnych szkół dwudziestowiecznych.
Oprócz muzyki interesuje się także literaturą współczesną, poezją niemieckojęzyczną, szczególnie romantyczną i modernistyczną, a także naukami ścisłymi. Działa także aktywnie na polu krytyki muzycznej, współprowadząc bloga Na cztery ręce.

MICHAŁ DORMAN – kompozytor, pianista, pedagog. Wśród jego utworów znajdują się kompozycje na instrumenty solo, zespoły kameralne oraz orkiestrowe, w tym z głosami lub instrumentem solo. Wykorzystuje w nich także środki live electronics, syntezatory i komponuje utwory na fixed media. W 2020 roku otrzymał wyróżnienie w XI Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Zygmunta Mycielskiego. W 2021 roku otrzymał wyróżnienie w IV Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego. Jako pianista występował solo i w zespole, wykonując repertuar klasyczny, muzykę współczesną i własne utwory, a także improwizując. Z eksperymentalnym zespołem muzyki elektroakustycznej L(ou)FO i Samem Plutą wystąpił podczas New Music Festival w Louisville (USA). Utwory Michała Dormana były wykonywane m. in.: podczas koncertów Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie (także w czasie Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów), innych koncertów przy tejże uczelni, m. in. przez orkiestrę CORda Cracovia pod dyrekcją Jana Jazownika, czy przez zespół Longleash Trio (w ramach rezydencji zespołu w University of Louisville).Ukończył studia na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Janusza Skowrona i klasie kompozycji elektroakustycznej prof. Magdaleny Długosz (z wyróżnieniem). Studia licencjackie ukończył w klasie prof. Marcela Chyrzyńskiego. Studiował także u prof. Krzysztofa Wołka w University of Louisville (USA).Michał Dorman brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Zygmunta Krauze, Hannę Kulenty, Philippe’a Giusiano czy Ewę Pobłocką.