61. Konkurs Młodych Kompozytorow im. Tadeusza Bairda rozstrzygnięty!
W dniu 19 czerwca 2020 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbył się koncert finałowy 61. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.
W związku z epidemią koronawirusa - bez udziału publiczności. W dniu 20 czerwca 2020 Jury w składzie: Alicja Gronau (przewodnicząca), Marcel Chyrzyński, Paweł Gusnar, Monika Kędziora i Aldona Nawrocka, po wysłuchaniu zamieszczonych na soundcloud.com utworów zakwalifikowanych do II etapu Konkursu, czyli:
Nemesis, godło Phoenix
Me and the other one, godło Aditolek
Fala pomarańczowo-zielona, godło Ówsanalin
O pewności, godło Mercilles Efficiency
Limitation, godło Don Giovanni
Ukwiał pustelnik, godło Matricaria chamomilla
ertk, godło Siddhartha
postanowiło, co następuje:
Nagrodę Główną im. Tadeusza Bairda podzielić w następujący sposób, przyznając:
I nagrodę utworowi Nemesis godło Phoenix
dwie równorzędne II nagrody utworom ertk i Fala pomarańczowo-zielona godło Ówsanalin
III nagrodę utworowi O pewności godło Mercilles Efficiency
Po otwarciu kopert okazało się, że autorami nagrodzonych utworów są:
Wojciech Chałupka - Nemesis
Oktawia Pączkowska - ertk
Jan Załęcki - Fala pomarańczowo-zielona
Franciszek Araszkiewicz - O pewności
Nagrodą pozaregulaminową w Konkursie jest wydanie drukiem partytury zwycięskiego utworu w wydawnictwie Ars-Musica (Marek Kunicki) W serii wydawniczej Paweł Gusnar Collection.
WOJCIECH CHAŁUPKA ukończył on Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie, w klasie saksofonu prof. Pawła Gusnara i dr Alicji Wołyńczyk. Był on także uczniem klasy saksofonu prof. Bernarda Steuera w POSM II st. im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Obecnie jest studentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie saksofonu prof UMFC dr hab. Pawła Gusnara oraz w klasie kompozycji dr hab. Dariusza Przybylskiego.
Aktywnie udziela się jako kompozytor oraz saksofonista. Na konkursach w kraju i zagranicą był nagradzany i wyróżniany 38 razy.
Jako kompozytor został nagrodzony m.in. II miejscem oraz nagrodą publiczności za utwór Reminiscences from the Other World na orkiestrę smyczkową na IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Krzystofa Pendereckiego ,,Arboretum’’ w Radomiu, I miejscem na IV Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim ,,Moja (mi)nuta’’ w Łodzi za utwór Misterium na saksofon altowy solo oraz wyróżnieniem na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim ,,Asia Pacific Saxophone Academy’’ w Bangkoku.
Jako solista jest zdobywcą m.in. Grand Prix na Ogólnopolskim Konkursie Centrum Edukacji Artystycznej w kategorii saksofon (2018), zespoły kameralne (2018) oraz dęte zespoły kameralne (2016), I miejsca na ,,International Music Competition Kaunas Sonorum 2017’’ w Kownie, II miejsca i Złotej Nagrody na ,,Emona Festiwal 2018’’ w Lubljanie oraz Złotego Medalu oraz Nagrody Specjalnej na Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych ,,Finalis 2017’’ w Białymstoku. Koncertował on m.in. w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Studiu Koncertowych Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie oraz Zamku Królewskim w Warszawie. Występował on z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego, Książęcą Orkiestrą Salonową Zamku Książ oraz Warszawską Orkiestrą Smyczkową im. Zenona Brzewskiego.
W 2019, 2018 i 2016 r. otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne oraz w 2018 r. został stypendystą programu MKiDN „Młoda Polska”. Jest on także stypendystą miasta stołecznego Warszawy ,,Centrum Myśli Jana Pawła II’’ oraz
fundacji ,,Marian und Zofia Kirsch Stiftung’’ oraz ,,Eppur si Muove’’(Szwajcaria). Był on także stypendystą Fundacji Jolanty Kwaśniewskiej ,,Porozumienie bez barier’’, Fundacji ,,Dzieło Nowego Tysiąclecia’’ oraz Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci.
Wojciech Chałupka podczas ,,XVIII Światowego Kongresu Saksofonowego’’ w Zagrzebiuzaprezentował się z towarzyszeniem prof. Pawła Gusnara w autorskim projekcie ,,New Polish Saxophone Music”, w którym prezentował własne kompozycje. Był on uczestnikiem konkursu ,,Młody Muzyk Roku”, organizowanego przez TVP Kultura, MKiDN oraz IMiT.
OKTAWIA PĄCZKOWSKA urodziła się w 1996 roku w Krakowie. Ukończyła Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Krakowie w klasie rytmiki. Obecnie studiuje kompozycję w klasie prof. Anny Zawadzkiej-Gołosz na Akademii Muzycznej w Krakowie. W ramach programu Swiss-European Mobility Programme kształciła się u Bettiny Skrzypczak w Hochschule Luzern (2018). Swój warsztat doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich kompozytorów jak Helmut Lachenmann, Wen Deqing czy Ivo Medek. Laureatka Call for Scores 2017 organizowanego przez wydawnictwo Diaphonia Edizioni za utwór Reconfigurations na flet prosty i warstwę elektroniczną.
Finalistka 2. kategorii w konkursie PRIX CIME 2019 za utwór dipping. Jej utwory wykonywane były w Polsce, Niemczech, Czechach, Szwajcarii, Iranie i Stanach Zjednoczonych, m.in. na festiwalach Setkávání Nové Hudby Plus w Brnie (2017), Tehran Contemporary Music Festival w Teheranie (2018), New Music Days w Lucernie (2018). W kręgu jej zainteresowań leży szeroko rozumiana muzyka elektroniczna i sztuka cyfrowa.Brała aktywny udział w warsztatach programowania muzyki na żywo pod kierunkiem Renicka Bella, których zwieńczeniem było wystąpienie podczas nocy klubowej w ramach Unsound Festival (2018).
JAN ZAŁĘCKI – student drugiego roku kompozycji w klasie prof. Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Ponadto student drugiego roku niderlandystyki na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego, a także uczeń Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu. Ostatnio nagrodzony podczas XXVII Ogólnopolskiego Otwartego Konkursu Kompozytorskiego im. A. Didura w Sanoku oraz konkursu "Jugend komponiert" Landu Brandenburgii (edycja 2019).
FRANCISZEK ARASZKIEWICZ Jest twórcą kompozycji instrumentalnych, wokalno-instrumentalnych, elektroakustycznych, audiowizualnych, instalacji interaktywnych oraz utworów z kręgu sztuki konceptualnej, a także muzyki filmowej.
Studiował kompozycję na Akademii Muzycznej w Krakowie (w latach 2010-2013 pod kierunkiem prof. Krzysztofa Knittla, studia II a następnie III stopnia w latach 2013-2018 w klasie dr hab. Marcela Chyrzyńskiego). W 2015 r. ukończył kompozycję z oceną bardzo dobrą.
Przedmiotem pracy dyplomowej był koncert fortepianowy Monoliths 2:3:5 oraz praca teoretyczna Wpływ pojęć alef i continuum na organizację materiału dźwiękowego w wybranych utworach z własnej twórczości oraz literatury światowej, której promotorem był prof. Marek Chołoniewski.
W 2019 roku uzyskał stopień doktora z zakresu kompozycji.
Jego utwory były wykonywane m.in. na 6 Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Elektroakustycznej Musica Electronica Nova 2015, 27 oraz 26 Międzynarodowym Festiwalu Kompozytorów Krakowskich (2015, 2014), Festiwalu Audio Art 2014, Festiwalu AXES: Triduum Muzyki Nowej (2014), 24 Międzynarodowym Festiwalu Dni Kompozytorów Krakowskich (2012). Instalacje były wystawiane m.in. na 20 Biennale Sztuki dla Dziecka 2015, Festiwalu Audio Art. 2011, Festiwalu Kultura 2.0 2012 w Warszawie oraz Athens Video Art Festival 2013.
W 2014 roku przebywał i pracował w Domu Arnolda Schönberga w Mödling w ramach Avenir Grant przyznawanego przez Arnold Schönberg Center w Wiedniu.
Laureat licznych konkursów kompozytorskich (I nagroda ex aequo w ramach XI konkursu im.Tadeusza Ochlewskiego organizowanego przez PWM w 2013 roku za utwór Monster Group Number na sopran i elektronikę, I nagroda na międzynarodowym konkursie Concorso di Composizione Pianistica 2014 Giorgio e Aurora Giovanni Fondazione za utwór Study of Chaos na fortepian na cztery ręce i in.), oraz nagród kompozytorskich (Stypendium Twórcze Miasta Krakowa w dziedzinie muzyki 2014 oraz Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów uczelni artystycznych za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej 2014, 2017, artist-in-residence Kulturkontakt Vienna 2016 oraz Museums Quartier 2018).
Jest członkiem stowarzyszeń: Związku Kompozytorów Polskich, Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej, Muzyka Centrum oraz Mensa Polska.