49. Konferencja Muzykologiczna
W dniach 25-26 października 2020 odbędzie się Krakowie 49. Konferencja Muzykologiczna, której program przedstawiamy poniżej.
Akademia Muzyczna w Krakowie
Katedra Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego
Sekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich
- Konferencja Muzykologiczna ZKP
Teoria Muzyki / Muzykologia tu i teraz
Rezonans przeszłości – wyzwania współczesności
Kraków, 25-26 października 2020
Akademia Muzyczna w Krakowie, ul. św. Tomasza 43
Konferencja w sieci (online) na platformie AMK
Organizatorzy
Akademia Muzyczna w Krakowie
Sekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich
Mecenas Nagrody im. Ks. Profesora Hieronima Feichta
Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
Komitet Programowy
dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska
dr hab. Agnieszka Draus
dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AMK – kierownictwo naukowe
prof. dr hab. Teresa Malecka
dr Natalia Szwab – sekretarz naukowy
Miejsce obrad w sieci
Platforma Akademii Muzycznej w Krakowie (AMK)
dr Marcin Strzelecki – koordynator
Miejsca koncertów
„Florianka” – Aula im. prof. Bronisława Rutkowskiego
Akademia Muzyczna w Krakowie
Basztowa 8, 31-134 Kraków
Sala Koncertowa im. prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar
Akademia Muzyczna w Krakowie
św. Tomasza 43, 31-027 Kraków
Retransmisja koncertów
www.amuz.krakow.pl/49konferencjazkp
Redakcja materiałów, współpraca
doktorantki AMK:
Karolina Dąbek (konferencja)
Paulina Zgliniecka-Hojda (koncerty)
Opracowanie graficzne
Antek Korzeniowski
Partnerzy:
Instytut Muzyki i Tańca
Stowarzyszenie im. Richarda Straussa
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Narodowe Centrum Kultury
POLMIC
Dofinansowano z programu „Doskonała nauka” Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
PROGRAM
25 października (niedziela)
10.30–11.15
Otwarcie konferencji
prof. dr hab. WOJCIECH WIDŁAK – JM Rektor Akademii Muzycznej w Krakowie
dr MIECZYSŁAW KOMINEK – prezes Związku Kompozytorów Polskich
dr hab. MAŁGORZATA JANICKA-SŁYSZ – Kierownik Katedry Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego Akademii Muzycznej w Krakowie
Wręczenie Nagrody im. Księdza Prof. Hieronima Feichta
dr hab. PAWEŁ GANCARCZYK, prof. IS PAN – przewodniczący Jury
dr hab. BEATA BOLESŁAWSKA-LEWANDOWSKA – przewodnicząca Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich
Laureaci:
Nagroda główna:
MAREK BEBAK za książkę: Franciszek Lilius. Życie i twórczość na tle epoki (Kraków 2018)
WERONIKA NOWAK za pracę doktorską: „Outis” i „Cronaca del Luogo” Luciana Beria w perspektywie kategorii przestrzeni performatywnej i heterotopicznej (UAM Poznań 2019)
Wyróżnienia:
JOLANTA BUJAS-PONIATOWSKA za pracę magisterską: Twórczość Antoniego Milwida (1755–1837) w kontekście działalności kapeli kanoników regularnych w Czerwińsku (IM UJ, Kraków 2019)
MARTA DZIEWANOWSKA-PACHOWSKA za pracę doktorską: Dzieło w ruchu. Instalacje dźwiękowe Zygmunta Krauzego, Krzysztofa Knittla i Marka Chołoniewskiego (IM UW, Warszawa 2018)
HUBERT SZCZĘŚNIAK za pracę magisterską: Działalność jawnych instytucji muzycznych w okupowanym Krakowie: 1939–1945 (IM UJ, Kraków 2019)
11.15–12.00
Wykład inauguracyjny Na czym stoi Adam Mickiewicz na Rynku Głównym w Krakowie. Listy Tadeusza Stryjeńskiego do Władysława Ekielskiego
EDWARD Boniecki (Polska Akademia Nauk)
prowadzenie: MAŁGORZATA JANICKA-SŁYSZ
12.00–12.30 Przerwa kawowa
12.30–13.30 Sesja 1. Krakowska Szkoła Teoretyczna
prowadzenie: BEATA BOLESŁAWSKA-LEWANDOWSKA
– TERESA MALECKA (Akademia Muzyczna w Krakowie)
Ojciec krakowskiej teorii muzyki. Droga twórcza Mieczysława Tomaszewskiego
– MAŁGORZATA JANICKA-SŁYSZ (Akademia Muzyczna w Krakowie)
W poetyce przeżycia. O Krakowskiej Szkole Teoretycznej: fakty i imponderabilia
13.30–15.00 Przerwa obiadowa
15.00–16.00 SESJA 2. Teoria muzyki
prowadzenie: TERESA Malecka
– EWA KOWALSKA-ZAJĄC (Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi)
Niezrealizowane idee polskiej teorii muzyki – utopie czy utracony potencjał?
– MARTA SZOKA (Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi)
Teoria muzyki w Polsce – przyszłość jako fantazmat?
– KRZYSZTOF SZWAJGIER (Akademia Muzyczna w Krakowie)
Odrębność teorii muzyki
16.00–16.30 Przerwa kawowa
16.30–17.30 SESJA 3. Muzykologia
prowadzenie: SŁAWOMIRA Żerańska-Kominek
– RAFAŁ CIESIELSKI (Uniwersytet Jagielloński)
Muzyka w powszechnej edukacji muzycznej. Muzykologia w roli eksperta?
– IZABELA ZYMER (Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC)
„Dziś cel życia pani Lissy został – chwilowo – osiągnięty”. O niełatwej drodze Zofii Lissy do tytułu profesora i własnego instytutu muzykologii
– TOMASZ NOWAK (Uniwersytet Warszawski)
Czy istnieje muzyka taneczna bez tańca? Kilka uwag o autonomii
i interdyscyplinarności muzykologii
17.30–18.00 Przerwa kawowa
18.00–19.00 SESJA 4. Teoria muzyki a muzyka przestrzenna
prowadzenie: MAŁGORZATA JANICKA-SŁYSZ
AGNIESZKA DRAUS, MARCIN STRZELECKI, KAROLINA DĄBEK
(Akademia Muzyczna w Krakowie)
Nowa muzykologia / Nowa teoria muzyki – zmiany paradygmatu z przełomu XX i XXI wieku w refleksji o muzyce (i jej przestrzenności)
***
19.30 Recital (retransmisja w sieci)
„Florianka” – Aula im. prof. Bronisława Rutkowskiego, Akademia Muzyczna w Krakowie
Aleksandra Dąbek – fortepian
w programie:
Ludwig van Beethoven (1770–1827), 15. Sonata fortepianowa D-dur op. 28 „Pastoralna”
Karol Szymanowski (1882–1937), 2 Mazurki op. 62
Fryderyk Chopin (1810–1849), Preludia op. 28, wybór: 1-12
26 października (poniedziałek)
9.00–9.45 Prezentacja portalu droba.polmic.pl
poświęconego postaci i działalności Krzysztofa Droby
MARTA SZOKA, TADEUSZ WIELECKI, MAGDALENA DŁUGOSZ, KINGA KIWAŁA, ANDRZEJ MĄDRO, IZABELA ZYMER, BEATA BOLESŁAWSKA-LEWANDOWSKA
10.00–11.00 SESJA 5. Muzyka i literatura
prowadzenie: ANDRZEJ HEJMEJ
BEATA BOLESŁAWSKA-LEWANDOWSKA (Polska Akademia Nauk), ANNA TENCZYŃSKA (Uniwersytet Warszawski), SŁAWOMIRA ŻERAŃSKA-KOMINEK (Uniwersytet Warszawski)
Między muzyką a literaturą – problematyka najnowszych badań
11.00–11.30 Przerwa kawowa
11.30–12.30 SESJA 6. Kompozytorzy I
prowadzenie: EWA KOWALSKA-ZAJĄC
– MAGDALENA BIAŁECKA (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie)
W cieniu nazwiska – wartościowanie utworu na podstawie osoby kompozytora. Spojrzenie krytyczne
– ILONA DULISZ (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
Musica avicularis – casus Oskara Gottlieba Blarra
– ANNA NOWAK (Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego
w Bydgoszczy)
Między pluralizmem a jednością. O estetyce i poetyce muzyki Hanny Kulenty w kontekście muzycznego postmodernizmu
12.30–13.30 SESJA 7. Kompozytorzy II
prowadzenie: AGNIESZKA Draus
– VIOLETTA PRZECH (Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy)
Zbigniewa Bargielskiego muzyczne koneksje z przeszłością
– IWONA ŚWIDNICKA (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
w Warszawie)
Impulsy w twórczości Edwarda Sielickiego (na podstawie dzieł inspirowanych malarstwem)
– MARIA WILCZEK-KRUPA (Akademia Muzyczna w Krakowie)
„Muzyka jest przedłużeniem interpretacji słowa”. Zygmunta Koniecznego refleksje o istocie i przesłaniu dzieła muzycznego
13.30–15.00 Przerwa obiadowa
15.00–16.00 SESJA 8. Varia
prowadzenie: VIOLETTA Przech
– VIOLETTA KOSTKA (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku)
O intertekstualności w muzyce w świetle najnowszych badań
– MAREK NAHAJOWSKI (Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi)
Esperanto jako język teorii muzyki i muzykologii. Historia, możliwości, perspektywy
– JOANNA SCHILLER-RYDZEWSKA (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
„Obcy” i „swoi” wobec tradycji miejsca i nowych wyzwań – kompozytorzy po II wojnie światowej w Gdańsku 1945–56
16.00–17.00 SESJA 9. „Case studies”
prowadzenie: ANNA Nowak
ANNA RYSZKA-KOMARNICKA (Uniwersytet Warszawski), ANETA MARKUSZEWSKA (Uniwersytet Warszawski), SONIA WRONKOWSKA (Biblioteka Narodowa w Warszawie)
Operowe pasticcio w XVIII wieku – problem edycji online i „case studies” w kontekście możliwości humanistyki cyfrowej
17.00–17.30 Przerwa kawowa
17.30–18.15 Wykład na zakończenie „There is no music that does not entail knowledge”. Kilka refleksji o współczesnej muzykologii
IWONA LINDSTEDT (Uniwersytet Warszawski)
prowadzenie: MAŁGORZATA JANICKA-SŁYSZ
18.15–18.45 DYSKUSJA KOŃCOWA
prowadzenie: MAŁGORZATA JANICKA-SŁYSZ
***
19.30 Koncert Muzyki Polskiej (retransmisja w sieci)
Sala Koncertowa im. prof. K. Moszumańskiej-Nazar
Akademia Muzyczna w Krakowie
KWARTET Dafô:
Justyna Duda-Krane – I skrzypce
Danuta Augustyn – II skrzypce
Aneta Dumanowska – altówka
Dorota Imiełowska – wiolonczela (gościnnie)
Gośka Isphording – klawesyn
w programie:
Marek Stachowski (1936-2004), Musica festeggiante per quartetto d’archi (1995)
Zbigniew Bujarski (1933-2018), Kwartet na jesień (2001)
Zbigniew Bargielski (1937), Clavertett* na kwartet smyczkowy i klawesyn (prawykonanie, zamówienie IMiT)*
*Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
Konferencja dofinansowana z programu „Doskonała Nauka” Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego