ZWIĄZEK KOMPOZYTORÓW POLSKICH

Rynek Starego Miasta 27, 00-272 Warszawa, tel. (+48 22) 831 17 41, 831 16 34, faks 887 40 52, mail:zkp@zkp.org.pl

List Zarządu Sekcji Muzykologów w sprawie 52. Konferencji Muzykologicznej

52. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Muzyka polska. Tradycja i współczesność”, 
Rzeszów-Strzyżów, 7–9 września 2023 r. 

CALL FOR PAPERS

Drogie Koleżanki i Koledzy,

W 1958 roku Zygmunt Mycielski na marginesie relacji z recitalu pieśni Moniuszki, pisał:

 Nie jestem zdania mego nieodżałowanego profesora, dra Józefa Reissa, który przypieczętował to swoje zdanie w tytule książki: Najpiękniejsza ze wszystkich jest muzyka polska. Nie. Obiektywnie rzecz biorąc, ta teza się utrzymać nie da. Jednakże nie należę również i do tych, którzy twierdzą, że wszystko, co jest u nas, jest gorsze i że trzeba się ciągle i zawsze, programowo niejako, czegoś wstydzić. Uważam, że należy przyjmować zupełnie normalnie i – o ile możliwe – po prostu, to co mamy. Mamy bowiem dziesięć wieków bardzo ciekawej i bardzo niezwykłej historii i parę wieków bardzo ciekawej i partykularnej, a więc może zaściankowej – jeżeli kto ją tak chce nazwać – sztuki. Jednakże nic uważam zaściankowości za coś okropnego. […] Doszedłem po latach do przekonania, że zupełnie normalny jest taki stan rzeczy, w którym dany naród, bez szowinizmu, broni i propaguje swoją sztukę. To jest zupełnie normalne zjawisko, chodzi tylko o to, żeby w tym nie przesadzać. Jest też normalne, żeby starsi, spokojniejsi ludzie tej sztuki bronili, a młodsi ją atakowali. Dlatego, że dopiero starsi widzą, że rodzice to nie byli tak całkiem głupi ludzie, ale coś już o świecie wiedzieli. Młodzież natomiast jest od tego, żeby starszych uważać za durniów. Ze sztuką narodową jest podobnie. Jest jak dom czy miasto, które nawet gdy jest brzydkie, to przecie jest własne, i ono nas uformowało, zrobiło takimi, jakimi jesteśmy. (Z. Mycielski, Znaki zapytania, Kraków 2022).

Mając na uwadze powyższe słowa, proponujemy ponowne spojrzenie na naszą muzyczną tradycję. Czy widziana z perspektywy trzeciej już dekady XXI wieku wygląda inaczej niż choćby w czasach, gdy słowa powyższe notował Mycielski? Na ile dziś wciąż porusza nas termin „muzyka polska” i jak traktujemy rodzimą twórczość? Czym jest w istocie muzyka polska i jak ją dziś rozumiemy?

Pytania te stanowić mogą punkt wyjścia do dyskusji nad muzyką polską widzianą w szerokiej perspektywie obejmującej m. in. twórczość kompozytorską, wykonawstwo, recepcję, a także refleksję estetyczną i metodologiczną. Dlatego też proponujemy następujące zakresy problemowe tegorocznej konferencji:

  • muzyka polska w kulturze muzycznej przeszłości i teraźniejszości; 
  • muzyka polska w Polsce i na ziemiach polskich,
  • muzyka polska za granicą;
  • emigracja i imigracja – kompozytorzy polscy za granicą i kompozytorzy „obcy” działający w Polsce bądź na ziemiach polskich;
  • muzyka polska w refleksji o muzyce;
  • muzyka polska jako inspiracja dla kompozytorów „obcych”;
  • polska muzyka ludowa oraz kultura tradycyjna na ziemiach polskich;
  • współczesna twórczość kompozytorska w Polsce w kontekście globalnej kultury muzycznej;
  • wykonawstwo muzyki polskiej dawniej i dziś (np. poszerzanie repertuaru, wypełnianie „białych plam”, programy promocji wykonań i nagrań polskiej muzyki).

Lista możliwych zagadnień jest oczywiście otwarta. Ze względu na to, że gospodarzem Konferencji jest w tym roku Instytut Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego mile widziane będą także tematy związane z ważnymi dla regionu rzeszowskiego postaciami twórców i wykonawców, jak Zygmunt Mycielski, Artur Malawski, Wojciech Kilar, Adam Harasiewicz, Tomasz Stańko i in.

Oczekujemy propozycji wystąpień indywidualnych w postaci referatów do 20 minut, propozycji szerszych paneli z udziałem co najmniej 3 prelegentów do 60 minut oraz wystąpień o charakterze krótkich komunikatów do 10 minut. Na zgłoszenia czekamy do 31 marca na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (Kinga Fink). Zgłoszenia będzie akceptował Komitet Programowy w składzie: Beata Bolesławska-Lewandowska i Iwona Lindstedt (SM ZKP) oraz Kinga Fink, Grzegorz Oliwa i Mirosław Dymon (Instytut Muzyki UR). W przypadku dużej liczby zgłoszeń Komitet zastrzega sobie prawo ich merytorycznego wyboru.

Opłata konferencyjna wynosić będzie: 400 zł (pełna kwota), 300 zł – dla członków ZKP. Kwota zawiera podatek VAT. Emerytom oraz osobom nieafiliowanym przysługuje zwolnienie z opłaty konferencyjnej. Opłata nie obejmuje kosztów dojazdu oraz noclegów. Organizatorzy oferują pomoc w rezerwacji miejsc noclegowych w Rzeszowie w korzystnych cenach. 

Planujemy, że część obrad Konferencji odbywać się będzie w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, a część w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Zygmunta Mycielskiego w Strzyżowie. W ramach Konferencji chcemy też odwiedzić dawny majątek Mycielskich w Wiśniowej, miejsce urodzenia i wiecznego spoczynku Zygmunta Mycielskiego, a także poświęconą mu kolekcję muzealną. Organizatorzy zapewniają transport lokalny. O pozostałych szczegółach organizacyjnych oraz programie wydarzeń towarzyszących konferencji będziemy Państwa informować w późniejszym terminie.

Miejmy nadzieję, że rok 2023 przyniesie nam wiele dobra i radości! Czekamy na zgłoszenia i liczymy na spotkanie w Rzeszowie.

Z najlepszymi życzeniami wielu zawodowych i osobistych spełnień w Nowym Roku,

Beata Bolesławska-Lewandowska

Przewodnicząca Zarządu