ZWIĄZEK KOMPOZYTORÓW POLSKICH

Rynek Starego Miasta 27, 00-272 Warszawa, tel. (+48 22) 831 17 41, 831 16 34, faks 887 40 52, mail:zkp@zkp.org.pl

Klawesyn Plus 2013

W piątek, 22 listopada 2013 o godzinie 18 w Sali Teatru Laboratorium Instytutu Jerzego Grotowskiego we Wroclawiu odbędzie się koncert Welcome, Cembalo! Czyli Klawesyn Plus w wykonaniu Aleksandry Rupocińskiej, klawesyn + Sultan Hagavik.(Jacek Sotomski & Mikołaj Laskowski), magnetofony kasetowe.

Program:

Hanna Kulenty          E for E

Elżbieta Sikora          Suite II

Jacek Grudzień          Tritonos

Ewa Podgórska        Welcome, Cembalo! (prawykonanie)

Sultan hagavik           Zahałcz mi! * Fantastyczna Muzyka Arabska *  Festiwal Retardów         oraz

Aleksandra Rupocińska & sultan hagavik Montaż PIT z miejscami do wypoczynku

 

Na początku XX wieku jeden z polskich pedagogów instrumentacji narzekał na odradzające się wówczas zainteresowanie klawesynem, który uznawał za instrument jedynie historyczny, o ograniczonych możliwościach, zdeklasowany przez późniejszy fortepian. Natomiast poszukującym ostrzejszych, pikantnych brzmień polecał jako bardziej przydatne narzędzie… cymbały. Biedak nie przewidział ogromnej kariery, jaką w całym stuleciu zrobi klawesyn, tak w sferze muzyki dawnej, jak współczesnej. (Co nie znaczy, że cymbały nie są interesującym instrumentem i że się dzisiaj o nich zapomina!). Ogromną rolę w odrodzeniu klawesynu odegrały Polki: najpierw reanimująca instrument Wanda Landowska, a później stymulująca współczesną twórczość Elżbieta Chojnacka, owa “E” z tytułu kompozycji Hanny Kulenty.

Także w naszym programie dominują Panie: to “czysty” przypadek, a nie pogoń za parytetem: mamy zatem dwie postaci o międzynarodowych biografiach: Elżbietę Sikorę mieszkającą i działającą w Paryżu, spędzającą lato nad Bałtykiem, po drodze z sukcesem kierującą wrocławskim festiwalem MUSICA ELECTRONICA NOVA, a także Hannę Kulenty mieszkającą i pracującą w Holandii. Obie uprawiają rozmaite gatunki muzyki, także scenicznej: Mariusz Treliński w warszawskim Teatrze Wielkim rozpoczynał karierę operowego reżyseraWyrywaczem serc Sikory, a jej Madame Curie weszła z powodzeniem na sceny Paryża i Gdańska; zaś Matkę czarnoskrzydłych snów Kulenty możemy po dziś dzień napotkać w Operze Wrocławskiej. Trzecia kompozytorka to Ewa Podgórska, rodowita wrocławianka, zarazem postać tajemnicza, wiodąca od lat żywot wolnego artysty z dala od wszelkich instytucji. Welcome, Cembalo!  to tytuł premierowej kompozycji, pierwszego w jej obszernym dorobku zderzenia z tym instrumentem; zarazem motto pierwszego od lat koncertu klawesynowego w legendarnej sali Laboratorium.

Główną postacią jest Aleksandra Rupocińska, absolwentka i pedagog wrocławskiej Akademii Muzycznej, czołowa w naszym kraju wykonawczyni muzyki dawnej i współczesnej, solo i w składach zespołowych. Wrocławski duet sultan hagavik gra przede wszystkim na tradycyjnych magnetofonach kasetowych, posługując się materiałem przez siebie sporządzonym, ale także znalezionym; wykształcenie mają jak najbardziej akademickie, ale w ich działaniach jest wiele z ducha anarchii. Występowali już na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej, a niedawno na “Elektronice”, wydają kolekcje utworów w internecie; tym razem będą przeplatali własnymi dźwiękami “główne” kompozycje, a pod koniec zagrają wspólnie z Aleksandrą Rupocińską rzecz zupełnie nową – tak nową, że pisząc ten tekst nie umiem wiele o niej powiedzieć. Rafał Augustyn

Koncert zaprogramowany przez Oddział Wrocławski Związku Kompozytorów Polskich, przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Funduszu Popierania Twórczości przy Stowarzyszeniu Autorów ZAiKS.

Aleksandra Rupocińska

Absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu (klasa klawesynu prof. M. Czarny Kaczmarskiej). Studia kontynuowała w Królewskim Konserwatorium w Brukseli w klasie klawesynu i zespołów kameralnych prof. H. Stindersa uzyskując dyplom mistrzowski. Już podczas studiów wiele koncertowała jako solistka i kameralistka współpracując z licznymi zespołami specjalizującymi się w grze na instrumentach historycznych. Występowała na międzynarodowych festiwalach w kraju i za granicą m. in. "Wratislavia Cantans", Festiwal na Zamku Królewskim w Warszawie, "Concentus Moraviae", "Wieczory w Arsenale", "Printemps au Sablon", Festiwal Muzyki Dawnej w Starym Sączu,"Warszawska Jesień", "Musica Polonica Nova", "Musica Electronica Nova","Dni kompozytorów krakowskich" ,"Festiwal Prawykonań" oraz w cyklu "Wieczory Wawelskie" a także w Niemczech,Francji, Holandii, Portugalii. Współpracuje z Wrocławską Orkiestrą Barokową oraz orkiestrami kameralnymi jako ceniony specjalista w zakresie realizacji basso continuo w utworach instrumentalnych oraz formach oratoryjnych i kantatowych. Wykonuje także muzykę współczesną, w tym często utwory jej dedykowane. Zajmuje się też pracą dydaktyczną we wrocławskiej Akademii Muzycznej, w roku 2013 uzyskała tytuł doktora  habilitowanego sztuk muzycznych.

Informacje dodatkowe:

http://sultanhagavik.bandcamp.com