List otwarty Związku Kompozytorów Polskich w sprawie budowy siedziby Polskiej Opery Królewskiej
„Nie będziemy budować Polskiej Opery Królewskiej. Decyzja została podjęta i głęboko przeanalizowana ze służbami konserwatorskimi oraz z Łazienkami Królewskim, zanalizowana ekonomicznie. Jest to inwestycja na miarę potrzeb naszych czasów, my takich potrzeb nie przewidujemy” – powiedział podsekretarz stanu Andrzej Wyrobiec.
Polska Opera Królewska powstała w 2017 roku jako państwowa instytucja kultury. Od początku istnienia główną jej sceną był piękny Teatr Stanisławowski w Łazienkach Królewskich, wyremontowany wraz z całą Starą oranżerią w latach 2012-2016. Stanowi prawdziwą perełkę architektoniczną jako jeden z kilku w Europie oryginalnych XVIII-wiecznych teatrów dworskich. Spektakle operowe w takim miejscu mogą dostarczać niezwykłej satysfakcji i estetycznego przeżycia, ale są trudne do realizacji i dostępne dla niewielkiej liczby publiczności. Sala liczy 180 miejsc, kanał orkiestrowy mieści jedynie mały zespół muzyków, zaplecze praktycznie nie istnieje.
Teatr Stanisławowski od początku był tymczasową sceną Polskiej Opery Królewskiej, toteż poprzedni rząd przygotował plany budowy nowej siedziby. Zorganizowany został konkurs pod egidą SARP, wybrano zwycięzców. Nowatorski, ekologiczny obiekt w Łazienkach, z widownią na 400 miejsc, miał powstać w ciągu czterech lat. Warszawa otrzymałaby nową, spektakularną przestrzeń dla kultury najwyższej jakości i miejsce wyróżniające naszą stolicę wśród europejskich metropolii. A Polska Opera Królewska zasługuje na takie miejsce.
W ciągu sześciu lat istnienia, tułając się po rozmaitych lokalizacjach, zorganizowała 681 wydarzeń, w tym 30 premier operowych, 171 premierowych koncertów oraz ponad 60 występów w ramach cyklu „Opera w drodze”, które zobaczyło ponad 200 tysięcy widzów. Nie wbito jeszcze ani jednej łopaty na budowie w Łazienkach, ale czy opłaca się rezygnować z kilkuletnich przygotowań i pozbawiać Warszawę takiej muzycznej i kulturalnej atrakcji?
Związek Kompozytorów Polskich wyraża głębokie przekonanie, że budowa nowej siedziby Polskiej Opery Królewskiej powinna być kontynuowana.
Mieczysław Kominek
Prezes Związku Kompozytorów Polskich
Warszawa, 21 lutego 2024
ORYGINAŁ LISTU znajduje się TUTAJ